Nemzeti összetartozás napja (Témanap)

Nemzeti összetartozás napja (Témanap)

Immár hagyomány, hogy iskolánk méltó ünnepséget szervez a nemzeti összetartozás napján. Idén Schalk tanár úr tartott előadást az első világháborút lezáró békerendszerről, és annak súlyos következményéről. Az 1920. június 4-én aláírt párizsi döntés alapján az összmagyarság alig kétharmada került csak a meghúzott országhatárokon belül. A 2010-ben hozott törvény alapján ez a nap a nemzeti összetartozás napja lett. Ez alakalomból a 7.A osztályosok beszámoltak az erdélyi kirándulásukról (melyre a Határtalanul! pályázati projekt segítségével jutottak el), majd az úton készített fotókból összeállított filmet nézhette meg a diákság. A nap további részében a tanórákon a szaktanárok döntése alapján volt téma a nemzeti összetartozás. A szaktanárok saját mentalitásuk és a korosztálynak megfelelő élménypedagógiai módszerekkel ötvözve humán, reál, természettudományos, művészeti, sport és idegen nyelvi tanórákon valósították meg a nemzeti összetartozás üzenetét.

 

Ének órákon minden osztály az Örökségünk című dalt tanulta Szladikné Szombathelyi Mónika tanárnőtől, – ezúton is köszönjük a tanárnőnek – hogy hét tanórán keresztül ugyanazt a dalt tanította a diákságnak.

Czuczai Zsófia tanárnőnél az 5. B-sek rajz órán a Mária Valéria Híd történetét és újjáépítését dolgozták fel kooperatív munkamódszerrel. Az elkészült képecskékkel az osztálytermüket díszítették.

Hegedűsné Gáspári Katalin tanárnő és a 9.A osztály kezdő angolos csoportja dupla órában, a trianoni egyezményhez kapcsolódóan az idegen nyelvről való fordítás hagyományos menetét gyakorolhatta, nyomtatott és online szótár használatával. A csoportmunka során a diákok a békeszerződéssel összefüggő szöveget kaptak, az első részlet tényeket sorolt fel, a második a határok meghúzásának személyesebb vonatkozásait érintette, a harmadik pedig külföldi politikusok véleményét gyűjtötte össze a békediktátumról. A munka során a diákok egyrészt felfrissítették saját eddigi ismereteiket és tapasztalataikat, másrészt a szövegekben újabb szempontokra leltek, végül, de nem utolsósorban, a magyaros fordítás elkészítésének nehézségeivel is megküzdöttek.

Horváth Dániel tanár úr a 10.B és a 11.A. osztályokkal az óra elején személyes élményeiről mesélt a diákoknak, arról hogyan- és miért is lehetett Esztergomból Szlovákiába átjárni. Majd Babits Mihálynak az Áldás a magyarra c. versét elemezték, amely bár 1938-as keltezésű, szoros összefüggésben van a trianoni békediktátum következményeivel.

Kajtárné Kiss Erika tanárnő angol óráján a 10.B osztályosok a Trianonról szóló korabeli angol nyelvű híradókat nézték és értelmezték csoportmunkában. Az óra további részében videó alapján szövegértési feladatokat oldottak meg, majd összefoglalták a témát angol nyelven.

Pungurné Császár Judit tanárnő az 5.A-osztályosokkal latin örökség órán segített megérteni a nap fontosságát és magyarázta el nekik miért is olyan megrázó a diktátum.

Ridly István tanár úr a 9.A-osztállyal akadálypályát épített és gyorsasági versenyen keretiben mérhették össze tudásukat az osztály tagjai.

Schalk Zsolt tanár úr 8.A osztállyal a trianoni döntés következményeivel kapcsolatos irodalmi párhuzamokat keresett, majd digitális történelmi forrásokat elemeztek Vujity Tvrtko dokumentumfilmjének segítségével. Az óra végén a határon túli magyarság jelenkori hagyományápolásnak fontosságáról is szót ejtettek, példaként a DAC focimeccsek előtti közös éneklést emelték ki.

Veszterné Nagy Zsuzsanna tanárnő a 6. A. osztályban, illetve Wencz János tanár úr a hetedikben matematika órán a százalékszámítás témakörét ismételték át, miközben elcsatolt területek adataival számoltak. A hetedikesek a nemzetiségi összetételek lakossági adatinak változását lineáris függvényábrázolással is szemléltették.

Június 5-én pedig (csupán az órarend miatt) Détáriné Györkös Bernadett tanárnő buzdítására az 5.A-sok otthon, szüleik segítségével elkészített ételekből, gasztronómiai bemutatót rögtönöztek. A bécsi szelettől, a Sacher tortán és a juhtúrós sztrapacskán keresztül a padlizsánkrémig kóstolhattak mindent, természetesen pontosan ismertetve társaikkal, hogy az étel melyik tájegységről származik és hogyan is készítették azt el.

A témanapról készült fotók a galériában tekinthetők meg.

A hetedikesek kirándulásáról készült kisfilm az alábbi linken elérhető:

https://www.youtube.com/watch?v=nO3jUU_2zoc