Az álom, mely álmodni késztet: Egy szív, mely a „farkasokat” „bárányokká” változtatja (Sztrenna 2024)

HATÁRTALANUL! – kirándult a hetedik

2018.05.15.

A hetedik osztályos tanulóinkkal május elején ötnapos erdélyi körutazáson vettünk részt. A 26 diák utazását az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Határtalanu! HAT-17 kódjelű projektje több, mint 1,2 millió forinttal támogatta.  A Legendák nyomában: fejedelmek, királyok útján című pályázat célja Erdély kultúrájának, történelmének és természeti szépségeinek élményszerű megtapasztalása, hogy az utazó, ha teheti, később saját indíttatásból visszatérjen e csodás vidékre.

1. nap

Az első napunk máris élményekkel teli, Aradon, Máriaradnán, Marosillyén és Déván várt ránk a csoda. Az aradi szabadság szobor és emlékhely után Máriaradnára érkezett a csoport, ahol helyi vezető segítségével ismerkedtünk a radnai legendákkal, csodás történetekkel. A kálváriát megjárva indultunk tovább Bethlen Gábor szülőházához. Bár történelemből még nem tartanak ott a diákok, de osztályfőnökük magyarázatával gyorsan bővült ismeretük Erdély aranykoráról és a fejedelem jelentőségéről. Déván gyalog kapaszkodtunk fel a várba, de a kilátás mindent felülmúlt. Hat órakor érkeztünk a Dévai Szent Ferenc Alapítványhoz, ahol átadtuk adományainkat, majd tekintettük meg azt a kolostort, ahol Böjte Csaba testvér helyezte el első oltalmazottait, és megismerkedtünk a ma is ott élő gyerekek életével, napirendjével.

DSC_0113     DSC_0080

Reggel már nyitásra Vajdahunyad várába érkeztünk. A „várak királyában” órákat tölthettünk volna még, az osztály minden tagját lenyűgözte az impozáns kastély. Innen Segesvárra tartott utunk, ahol egy picit a középkori városban szabad program keretében sétáltunk. Csíksomlyón, először a Kegytemplomot tekintettük meg benne a csodatévő Mária szoborral. A hegymenet ma sem maradhatott el, a keresztúton felkapaszkodva jutottunk a Hármashalom oltárhoz, majd visszafelé a Kis-Somlyó kápolnáit tekintettük meg. A hosszú úton volt idő ismerkedni például az erődtemplomok szerepével, az közben többet meg is csodálhattunk. A diákok megtudhatták, hogyan kerültek a szászok Erdélybe, és azt is miért találhatunk összefüggő magyar lakta vidéket Székelyföldön több száz kilométerre Magyarországtól. Hallhatták a székely nép eredetét, de volt szó Drakuláról vagy a kürtöskalács legendájáról is. Zetelakán úgy fogadtak bennünket székely vendéglátóink, mintha csak haza érkeztünk volna, a csorba leves után a kürtöskalácsot sütöttünk így tapasztaltuk a székely vendéglátást.

DSC_0182     DSC_0243

1. nap

A mozgalmas nap ma a természet jegyében zajlott. Reggel Parajdon a sóbányában jártunk, és ismerkedtek meg a diákok a sókitermelés történetével, a különleges Sóvidékkel. Majd hosszabb utazás következett a Gyilkos-tóhoz és a Békás-szoroshoz, a majdnem 1000 méteres magasságban gyönyörködtünk a táj szépségében ahol a diákok egymásnak mesélték el a tó legendáját. A Békás-szorosban pedig egy rövidebb séta közben csodáltuk a hatalmas sziklákat. A délután hátralévő része igazán kalandosra sikerült. Ivóról a Madarasi Hargitára traktorral vittek fel bennünket több, mint 1600 méter magasságba a sípályákhoz, kilátás páratlan szépsége mindannyiunkat elbűvölt. Innen nagyjából 2 kilométer az 1800 méter magasan lévő csúcs, amelyet gyalog tettünk meg. Az utat meglehetősen nehezítette, hogy közvetlenül érkezésünk előtt eső áztatta a talajt. A csúcsra érkezve sárosan fázva érkeztünk, a látvány azonban kárpótolta a nehézségeket. Vacsora után a helyi Ezüstfenyő Gyermek és Ifjúsági Néptáncsoport egyik tagja, Szabó Orsi énekelt az osztálynak egy rövid népdalcsokrot.

DSC_0288     DSC_0351

DSC_0302     DSC_0407

1. nap

Péntek reggel Szejkén és Farkaslakán megállva fájó szívvel vettünk búcsút Székelyföldtől. Utunkat az Erdélyi-medencében folytattuk, először a Mezőség központjába Válaszútra látogattunk. Válaszúton a Kallós Zoltán Alapítványnál tanuló kisdiákokkal együtt közös múzeumpedagógiai órán vettek részt diákjaink. A múzeumban Kallós Zoli bácsi által összegyűjtött népi tárgyi emlékeket tekinthettük meg. Az utolsó délutánt és estét Kolozsváron töltöttük. A nyüzsgő péntek esti forgatagban diákjaink megtapasztalták a kultúrák közötti különbséget.

DSC_0421     DSC_0475

Utolsó napunkat Bánffyhunyadon a kalotaszegi népi varrottasokkal díszített református templomban kezdtük, majd Csucsán megállva Ady és Boncza Berta kapcsolatával ismerkedtek a tanulók. A Királyhágón elidőzve búcsúztunk a történelmi Erdélytől. Utolsó állomásunk Várad. A valaha virágzó nagyváros csodálatos palotáit részben már felújították, a pezsgő életű kisvárosban a Holnaposokról és a szecesszióról tanultak a kirándulók.

DSC_0508    DSC_0535

Az erdélyi utazásra hetek óta készültek tanulóink, kutató munkájuk alapján ismertették egymással a célállomás nevezetességeit, legendáit. A projekt zárásaként a hetedikesek június 4-én a Nemzeti Összetartozás Napján számolnak be útjukról iskolatársaiknak.

Legfrissebb hírek

Ideiglenes felvételi sorrend 2024

Örömmel tájékoztatjuk, hogy az ideiglenes felvételi névsor már elérhető. Kérjük, tekintse meg a listát, hogy megtudja, mely diákoknak van lehetőségük

Anne Frank kiállítás – időpontfoglalás

Kedves Látogatóink! Örömmel jelentjük be, hogy a várt Anne Frank kiállítás online időpontfoglaló felülete elkészült. A kiállítás április 16-tól május 3-ig látogatható,

Március havi ebédbefizetés

IDEJE:   2024. március 4-5. (730-1500 óráig). HELYE:   Gazdasági iroda Teljes árú ebéd: 900 Ft/nap Kedvezményes árú ebéd: 450 Ft/nap PÓTBEFIZETÉS:   2024. március